Begeleiding & veiligheid

Begeleiding en veiligheid

Wij willen dat een leerling zich prettig en veilig voelt bij ons op school. Alleen dan kan een kind immers maximaal presteren. Daarom hebben we met elkaar een gedragscode afgesproken. Deze gedragscode kun je als volgt samenvatten:

Neem verantwoordelijkheid:

  • voor jezelf;
  • voor de ander;
  • voor je omgeving.

Aandacht voor veiligheid

Met deze regels alleen komen we er natuurlijk niet. Daarom staan begeleiding en veiligheid hoog in het vaandel bij Panta Rhei. Ons onderwijs is doorspekt met aandacht voor deze onderwerpen.

Begeleiding en veiligheid in onze organisatie

Niet alleen ons onderwijs richt zich op begeleiding en veiligheid, maar ook de organisatie van de school en die van de ondersteuning van leerlingen. Wij kiezen voor kleinschaligheid (teams), met een grote rol voor locatieassistenten, mentor en intern begeleiders, mogelijkheden voor externe begeleiding en extra ondersteuning bij taal en rekenen. Om ervoor te zorgen dat dit goed verloopt, hebben wij naast de teamleiders een zorgcoördinator, een veiligheidscoördinator en twee vertrouwenspersonen.

Kleinschaligheid: teams

Wij hebben binnen onze school gekozen voor kleinschaligheid. We vinden dat docenten en leerlingen elkaar moeten kennen; dat zorgt voor een veilige en vertrouwde omgeving.

Elk team een eigen plek

Onze school is opgedeeld in vier afdelingen (teams), twee voor de onderbouw en twee voor de bovenbouw. De gebouwen van de onderbouw en bovenbouw staan naast elkaar, niet aan elkaar vast. Leerlingen van de onderbouw en bovenbouw hebben op verschillende momenten pauze.

Ieder team van docenten verzorgt het onderwijs aan ca. 9 klassen en heeft een eigen plek binnen een van de twee gebouwen. Zo houden we een toch al relatief kleine school voor het gevoel nog kleiner. Daardoor kennen docenten en leerlingen elkaar goed.

Organisatie

Ieder team wordt geleid door een teamleider die integraal verantwoordelijk is voor het onderwijs en de begeleiding aan leerlingen binnen het team. De teamleiders maken samen met de directie onderdeel uit van het management van de school. Iedere klas heeft een mentor (een docent uit het team) en ieder team heeft een eigen intern begeleider tot zijn beschikking.

Locatieassistenten

In beide gebouwen, dus in de onderbouw en in de bovenbouw, is een locatieassistent die in de dagelijkse gang van zaken ondersteunt en leerlingen helpt met kleine en grotere problemen.

Organisatorisch

De locatieassistent houdt zich bezig met organisatorische zaken, zoals de pauzesurveillance door docenten en het handhaven van de rust in het gebouw.

Vraagbaak

De locatieassistent is ook de vraagbaak voor leerlingen. Hij/zij vangt bijvoorbeeld leerlingen op die zich even niet zo lekker voelen en belt daarover waar nodig even met ouders/verzorgers. De locatieassistent is ook de eerste opvang voor leerlingen die beter even niet aan een bepaalde les mee kunnen doen, om welke reden dan ook.

Mentoren en intern begeleiders

Mentoren

De mentor speelt bij ons op school een cruciale rol. Hij/zij is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en ouders/verzorgers voor alle zaken die met school te maken hebben. Iedere klas heeft één soms twee mentoren.

Ouders/verzorgers spreken de mentor regelmatig op school en daarnaast kunnen zij hem/haar altijd bellen of een e-mail sturen. De leerling ziet de mentor meerdere malen per week. Voor de onderbouw hebben wij zelfs een minimum van vier dagen per week vastgelegd. De mentor geeft mentorlessen, maar ook altijd een of zelfs meerdere vakken aan de leerling.

Intern begeleiders

Mocht een leerling wat intensievere begeleiding nodig hebben, dan kan de mentor in overleg met de leerling en ouders/verzorgers ervoor kiezen de leerling door te verwijzen naar de intern begeleider van het team. Een leerling kan ook zelf altijd een afspraak met de intern begeleider maken. Ouders/verzorgers worden daarvan in principe op de hoogte gesteld.

De intern begeleider is een docent die speciaal is toegerust op de begeleiding van leerlingen m.b.t. schoolse en sociaal-emotionele zaken. Ook heeft de intern begeleider een adviserende rol naar mentoren. Hij/zij houdt daarnaast samen met de mentor het verzuim en het te laat komen van leerlingen in de gaten. De intern begeleiders overleggen regelmatig met de desbetreffende teamleider en de zorgcoördinator.

Vertrouwenspersoon

Als een leerling wil praten over zaken waar hij/zij zelf niet uitkomt, kan dat met de vertrouwenspersoon. Denk aan zaken als pesten, geweld of ongewenste intimiteiten. De vertrouwenspersoon luistert en probeert advies te geven. De gesprekken zijn vertrouwelijk. Leerlingen kunnen naar de vertrouwenspersoon worden doorverwezen door hun mentor, maar ze kunnen ook zelf een afspraak maken met de vertrouwenspersoon.

Begeleider passend onderwijs

In het kader van passend onderwijs heeft onze school een begeleider passend onderwijs voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Hij werkt voornamelijk op klassenniveau en voorziet docenten van handvatten om met leerlingen met speciale onderwijsbehoeften om te gaan. Voor meer informatie, neem contact op met de zorgcoördinator.

Externe begeleiding

In overleg met de ouders kan gekozen worden voor externe begeleiding door de schoolmaatschappelijk werker of door instanties als de Brijder Stichting.

Schoolmaatschappelijk werker

Mocht een leerling professionelere begeleiding nodig hebben, dan kan hij/zij naar een schoolmaatschappelijk werker doorverwezen worden. Wekelijks is onze schoolmaatschappelijk werker, dhr. T. Blok, in de school aanwezig. Ook huren wij, daar waar nodig, externe professionals in voor speciale trainingen in kleine groepjes op het gebied van bijvoorbeeld faalangstreductie of sociale vaardigheden.

Brijder Stichting

De Brijder Stichting is gespecialiseerd in preventie van en begeleiding bij verslaving, zoals gameverslaving. Desgewenst kunnen wij leerlingen op school door hen laten begeleiden.

Jongerenrechtbank

Panta Rhei neemt deel aan het pilotproject van de jongerenrechtbank. In de jongerenrechtbank spreken speciaal daarvoor opgeleide leerlingen zelf recht over overtreding van de leefregels en conflicten die zich hier hebben voorgedaan. Dit project is een initiatief van Stichting Jongerenrechtbanken Nederland en wordt in samenwerking met de betrokken scholen, rechtbank, openbaar ministerie en politie georganiseerd. Panta Rhei start de pilot in 3-mavo. Dit project is een onderdeel van het curriculum maatschappijleer (burgerschapsvorming), waar rechtstaat en gerechtelijke macht aan de orde komen.

Bekijk hier een video over de Jongerenrechtbank van Zappp Echt Gebeurd

Informatieblad voor betrokkenen maart 2019

Taal en rekenen

Wij besteden veel aandacht aan de begeleiding van leerlingen op het gebied van taal en rekenen Daarom worden in de onderbouw extra lessen taal en rekenen (alle klassen) gegeven. In de bovenbouw krijgen alle leerlingen extra rekenlessen.

Werkwijze

Op dit moment wordt hard gewerkt aan een werkwijze waarbij leerlingen extra stof krijgen aangeboden op basis van hun individuele behoeften. Dit is onder andere mogelijk met behulp van online remediërende software en onze electronische leeromgeving, Itslearning.

Dyslexiecoach

Wij hebben een dyslexiecoach in dienst die leerlingen op het gebied van taal ondersteunt, mw. Van den Broek.

Coördinatoren

Zorgcoördinator

De begeleiding van leerlingen wordt gecoördineerd door de teamleiders en de zorgcoördinator, mw. E.L.M. Handofsky. Zij overlegt regelmatig met de teamleiders en de intern begeleiders en onderhoudt de contacten met onze externe partners.

Veiligheidscoördinatoren

De heer W. Koblens gaat over technische veiligheid en arbo-zaken.
Er is een coördinator pedagogische veiligheid, die uit preventief oogpunt regelmatig overlegt met de buurtregisseur (wijkagent) van de Politie Amsterdam-Amstelland.

Schoolondersteuningsprofiel

De wet passend onderwijs verplicht alle scholen om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen. Ons schoolondersteuningsprofiel geeft weer welke mogelijkheden Panta Rhei heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft ook hoe de onderwijsondersteuning op Panta Rhei is georganiseerd en hoe de zorgstructuur is vormgegeven. Daarbij komt de samenwerking met interne en externe specialisten aan de orde.

Handelingsgericht werken

In het ondersteuningsprofiel staat beschreven hoe Panta Rhei werkt volgens de methodiek ‘handelingsgericht werken’. Dit is een planmatige methodiek om de onderwijsbehoefte van de leerling in kaart te brengen, daarbij een passend onderwijsaanbod te organiseren en dit te evalueren.

Bekijk en download ons schoolondersteuningsprofiel.

Algemene informatie over Passend onderwijs en het samenwerkingsverband kunt u vinden op de website van het samenwerkingsverband.

Cookiebeleid
Panta Rhei maakt gebruik van cookies, omdat wij uw privacy willen waarborgen en de gebruiksvriendelijkheid van onze website willen verbeteren. Hieronder verschaffen we u informatie over wat cookies zijn en hoe wij deze gebruiken.
X