DSC_6920_bk

Met moderne schoolplaten biedt de sectie Nederlands leerlingen visuele ondersteuning bij het leren van de Nederlandse taal. Docent Niels Jongkind vertelt over de gedachten hierachter. Leerlingen reageren enthousiast.

Wie is er niet groot mee geworden: de schoolplaten aan de wanden van de lokalen van de lagere en middelbare school. Het leven in de sloot, de topografische kaarten en het metriek stelsel zijn slechts enkele voorbeelden. De platen hingen permanent in het lokaal en je kon er iedere dag een blik op werpen, of even bij wegdromen. Maar waar zijn ze gebleven? Zijn ze overbodig geworden? Beslist niet, vindt de sectie Nederlands van Panta Rhei. Sinds kort prijkt daarom aan de wanden van een aantal leslokalen een moderne variant van de schoolplaten, waarop kernachtig relevante regels van de Nederlandse taal staan afgebeeld.

“Als sectie Nederlands hebben wij gemerkt dat veel leerlingen juist in deze tijd behoefte hebben aan duidelijk gestructureerde informatie’’, aldus Niels Jongkind, docent Nederlands. “Vaak gebruiken we het digibord als visuele ondersteuning, maar dat heeft zo zijn beperkingen, zoals wanneer leerlingen in deelgroepjes aan verschillende onderwerpen werken. Ook wanneer een deel van de klas instructie krijgt, is het fijn dat de overige leerlingen zelfstandig kunnen werken met de schoolplaten als naslagwerk. Kunnen leerlingen hiervoor niet gewoon het lesboek gebruiken? Onze ervaring is dat veel leerlingen de theorie in het lesboek nodeloos ingewikkeld vinden weergegeven. En dan is een vinger snel opgestoken….’’

Zo ontstond het idee om geheel naar eigen inzicht en ervaring een serie moderne schoolplaten te ontwerpen, vormgegeven vanuit didactisch perspectief. Dit deed de vakgroep samen met een ontwerpbureau, en het resultaat mag er zijn! Er zijn nu elf verschillende schoolplaten, met onder meer aandacht voor tekstbegrip, werkwoordspelling en zakelijk schrijven. Er is gekozen voor rustige platen zonder afbeeldingen; de tekst staat centraal. Vormgeving en kleur staan in dienst van helderheid en begrip. Dezelfde schoolplaten zullen in de onder- en bovenbouw gebruikt worden, in het kader van de doorlopende leerlijn.

Op de vraag aan enkele leerlingen van 3-mavo, wat er voor hen veranderd is na de introductie van de wandplaten, kwamen verschillende positieve antwoorden. Anouk opperde: “Handig om nog even terug te kunnen kijken als ik iets belangrijks ben vergeten.” Tamisha vond het “een goed hulpmiddel met een goede uitleg’’. “Meester, laat u ze bij toetsen hangen?” vroeg Adam tenslotte. Dat vond de rest van de klas niet zo’n verstandige vraag… 😉

 

Cookiebeleid
Panta Rhei maakt gebruik van cookies, omdat wij uw privacy willen waarborgen en de gebruiksvriendelijkheid van onze website willen verbeteren. Hieronder verschaffen we u informatie over wat cookies zijn en hoe wij deze gebruiken.
X