DSC_6768

In deze derde en laatste periode van het schooljaar krijgen leerlingen uit leerjaar een en twee extra ondersteuning op school om achterstanden door corona weg te werken. Deelnemende leerlingen zijn enthousiast en hun motivatie groeit. Duidelijke vooruitgang is zichtbaar.

In maart is op grond van de rapportcijfers bepaald welke onderbouwleerlingen in aanmerking komen voor ondersteuning. Leerlingen kunnen bijles krijgen voor één of twee vakken; voor elk vak twee dagen per week. Er zijn bijlessen ofwel ondersteuningsuren voor Nederlands, Engels, wiskunde en HPO (Huiswerk, Plannen en Organiseren). Om veel persoonlijke aandacht te kunnen geven tellen de groepjes gemiddeld zes leerlingen. Ingehuurde onderwijsondersteuners van Lyceo vullen de eigen docenten aan.

De ondersteuningsuren zijn ingeroosterd na de lesuren op school. Nu de groepen gesplitst zijn vanwege corona, is er een ochtendgroep en een middaggroep. Het dagdeel dat een leerling niet op school is, werkt hij thuis aan de weektaak. Tijdens die uren bellen de docenten die de ondersteuningsuren geven, via Teams met hun leerlingen. Daarbij beantwoorden ze vragen, maar informeren ze ook naar zaken als studievoortgang en het welzijn. Leerlingen die de ondersteuningsuren niet volgen, kunnen zelf inbellen met vragen.

Ongeveer de helft van de onderbouwleerlingen maakt gebruik van de plusuren en inbeluren. Ze vertellen dat ze er veel aan hebben. Ze begrijpen de lesstof beter en hun cijfers stijgen. Vooral bij wiskunde is dit over de hele linie al goed zichtbaar. De motivatie van de leerlingen groeit, zeker bij hen die het lastig vinden om thuis aan de computer schoolwerk te doen. De band die ze opbouwen met hun bijlesdocent helpt om aan het leren te gaan. De ondersteuning duurt tot aan de zomervakantie.

Cookiebeleid
Panta Rhei maakt gebruik van cookies, omdat wij uw privacy willen waarborgen en de gebruiksvriendelijkheid van onze website willen verbeteren. Hieronder verschaffen we u informatie over wat cookies zijn en hoe wij deze gebruiken.
X