Ondernemers op school

donderdag 11 januari 2018
Op donderdag 11 januari assisteerden verschillende Amstelveense ondernemers bij een brainstorm van onze derdejaars mavo-leerlingen en Ondernemen & Verkoop-leerlingen in het kader van het project Day for Change. Bij dit project zetten de leerlingen een echte mini-onderneming op. De winst gaat naar het goede doel.

Nadat Marcel Joosten van Centralpoint.nl, Rob de Ruyter van Fun Center Amstelveen, Frans Huissen van de Vrijwilligerscentrale Amstelland en Mathijs Nijland van Jumpstart (Loogman Groep) zich hadden voorgesteld, gingen de leerlingen in groepjes van maximaal drie aan de slag om zoveel mogelijk ideeën te bedenken voor hun eigen mini-onderneming, daarbij geholpen door de ondernemers. Dit leverde verrassende en creatieve uitkomsten op. Wát er allemaal bedacht is, kunnen we nog niet verklappen; de leerlingen moeten nu eerst met hun ondernemingsplan aan de slag!

Day for Change is een stichting die zich met steun van de Rabobank inzet voor het toegankelijk maken van fatsoenlijke financiële dienstverlening in de vorm van microkredieten in Derde Wereldlanden. Dat doen ze door leerlingen van Nederlandse scholen te leren en laten ondernemen met een eigen microkrediet (gemiddeld 5 euro per leerling). Het oorspronkelijke krediet en de gemaakte winst gaan uiteindelijk terug naar de stichting Day for Change, die daarmee weer ondernemers in Derde Wereldlanden kan steunen met microkredieten.

Op 8 maart moeten de plannen van onze leerlingen klaar zijn: dan worden ze namelijk op het kantoor van de Rabobank in Amstelveen verwacht voor een pitch van hun ondernemingsplannen. Een jury beoordeelt de plannen en kent het microkrediet toe, waarna de leerlingen echt kunnen gaan ondernemen, ten behoeve van het goede doel. Gelukkig hebben ze daarbij de hulp van de Amstelveense ondernemers, want die hebben al toegezegd de leerlingen graag te blijven helpen. Daar zijn we niet alleen blij mee, maar ook wel een beetje trots op!

Panta Rhei is de laatste jaren bezig met de vernieuwing van het onderwijsaanbod. De beroepsgerichte examenprogramma’s in het vmbo zijn vernieuwd en daarnaast heeft Panta Rhei gewerkt aan een volwaardige mavo-opleiding (met uitstekende examenresultaten). We vinden het daarbij erg belangrijk dat leerlingen échte opdrachten aangeboden krijgen. Dat doen we door bedrijven en andere instanties bij ons onderwijs te betrekken. Leerlingen leren immers het meest van opdrachten die zo realistisch mogelijk zijn en aansluiten bij de latere mogelijke beroepspraktijk. 

 
meer nieuws
terug naar vorige pagina